Vraag een demo aan
string(77) "https://carenetonline.nl/wp-content/uploads/2015/03/headerfoto-subpaginas.jpg"
headerfoto

Welke inspecties kan ik uitvoeren binnen mijn bedrijf?

Al meerdere decennia worden binnen bedrijven in de food sector diverse soorten interne inspecties uitgevoerd. In dit artikel beschrijven we wat het doel is van het uitvoeren van inspecties en geven we enkele voorbeelden van soorten inspecties die we in de praktijk tegenkomen.

Doel van interne inspecties

Inspecties vormen een onderdeel van het verificatieprogramma van het kwaliteitssysteem en hebben als doel om te controleren of beheersmaatregelen die zijn vastgesteld op de juiste wijze worden toegepast in de praktijk. Zo kun je controleren of op een voedselveilige wijze geproduceerd wordt en kun je tijdig passende maatregelen treffen waar dat nodig is. Op deze wijze kunnen klachten en recalls zoveel mogelijk voorkomen worden en voorkom je bijvoorbeeld boetes van de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) of het verlies van een voedselveiligheidscertificaat.

Meest voorkomende inspecties

Als we kijken naar de soorten inspecties die door bedrijven in de food sector worden uitgevoerd, zien we twee soorten inspecties die veelvuldig worden toegepast, namelijk hygiëne inspecties en glas/hard plastic inspecties.

Hygiëne inspecties

Tijdens hygiëne inspecties komen over het algemeen een aantal basisonderwerpen aan bod, zoals hygiëne binnen en buiten de productielocatie, ongediertebeheersing, persoonlijke hygiëne, bouwkundige staat en de staat van apparatuur. Het doel van deze inspectie is om tijdig acties uit te zetten in geval van hygiënische of bouwkundige tekortkomingen, zodat de voedselveiligheid van de producten niet in gevaar komt.

De frequentie van deze inspecties verschilt per bedrijf en is mede afhankelijk van eisen die gesteld worden door bijvoorbeeld voedselveiligheidsstandaarden en retailstandaarden. In de BRC standaard (versie 8) is bijvoorbeeld opgenomen dat hygiëne inspecties uitgevoerd dienen te worden met een op risico gebaseerde frequentie. Dit betekent dat je op basis van je gevareninventarisatie en risico analyse dient vast te stellen hoe vaak het nodig is om te controleren of vastgestelde beheersmaatregelen op de juiste wijze worden toegepast in de praktijk. De BRC standaard heeft daarbij beschreven dat de inspectie in ruimten met open product minimaal één keer per maand moet worden uitgevoerd.

In de basis zien we dat kleine bedrijven de inspectie vaak met een maandelijkse frequentie uitvoeren en dat grotere bedrijven de inspectie bijvoorbeeld wekelijks of iedere twee weken uitvoeren. Ook zien we dat veel bedrijven die het uitvoeren van inspecties volledig gedigitaliseerd hebben de frequentie van inspecties verhogen om zo een beter continu beeld te hebben van de hygiënische staat van het bedrijf en eerder te kunnen bijsturen waar dat nodig is.

Glas/hard plastic inspecties

Bij glas/hard plastic inspecties worden in de regel alle glazen, hard plastic en overige breekbare materialen binnen en buiten de productielocatie in een inspectielijst vastgelegd. Met een vaste frequentie wordt voor alle materialen gecontroleerd of deze nog in de juiste staat verkeren. Het doel van deze inspectie is hiermee om eventuele gebreken aan materialen tijdig te constateren en zo te voorkomen dat grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten onveilig worden door besmetting met glas of hard plastic.

In de praktijk zien we dat deze inspecties vaak met een maandelijkse frequentie worden uitgevoerd of bij grotere bedrijven met een wekelijkse of tweemaandelijkse frequentie. Feit is natuurlijk dat hoe eerder tekortkomingen geconstateerd worden, hoe kleiner de kans is op besmetting van het product. Stel dat meerdere geproduceerde partijen geblokkeerd dienen te worden, omdat hier mogelijk glas in aanwezig kan zijn, dan kan dit zeer grote gevolgen hebben waarmee veel kosten gemoeid kunnen gaan. Zeker als overgegaan moet worden tot het terughalen van producten uit de supermarkten.

Ook voor deze inspectiesoort geldt dat bedrijven vaak laagdrempeliger en dus vaker gaan inspecteren als de inspecties volledig digitaal kunnen worden uitgevoerd. Bovendien kunnen tekortkomingen zeer snel inzichtelijk gemaakt worden door het direct maken van foto’s met de tablet. De technische dienst kan zo in één oogopslag zien waar reparaties moeten worden uitgevoerd.

Overige inspecties 

Voor het samenstellen van inspectielijsten zijn de mogelijkheden uiteraard oneindig. We hebben hier nog enkele voorbeelden van inspecties voor je opgesomd.

  • 5S inspectie, om te controleren of op iedere afdeling gewerkt wordt volgens de 5S systematiek (scheiden/sorteren, schikken/structureren, schoonmaken, standaardiseren, standhouden)
  • Food defense check, ter controle of aan alle food defense maatregelen voldaan wordt binnen en buiten het bedrijf
  • Ongedierte inspectie, om te controleren op (sporen van) ongedierte, vraat en zaken die mogelijk extra ongedierte kunnen aantrekken
  • BHV inspectie, zodat men kan nagaan of alle BHV materialen op de juiste plaatsen aanwezig zijn
  • Arbo en veiligheidsinspectie, hierbij kan gecontroleerd worden of door het gehele bedrijf aan alle arbo en veiligheidseisen wordt voldaan.

Lees meer nieuws

Zoeken op Carenet Online

Search
Filter by Custom Post Type
Pages
Posts
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren