Vraag een demo aan

Verkoopartikelen

Onder dit tabblad kunnen alle verkoopartikelen (eindproducten voor de klant) worden ingevoerd. De verkoopartikelen dienen te worden gekoppeld aan een receptuur of een grondstof (bijvoorbeeld indien een product zonder bewerkingen direct wordt doorverkocht, het is dan een handelsproduct).

Verkoopartikelen toevoegen

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikelen’.
  2. Klik rechts in het scherm op toevoegen.

Onderstaand wordt per tabblad uitgelegd hoe de gegevens voor het verkoopartikel kunnen worden ingevoerd. Klik tussentijds regelmatig op Opslaan om de ingevoerde gegevens voor het verkoopartikel op te slaan. Klik daarna weer op Button bewerken om verder te gaan met het invoeren van de gegevens voor het verkoopartikel.

Tabblad Details:

  1. Rood omrande velden zijn verplichte velden. Typ de naam van het verkoopartikel en het nummer van het verkoopartikel. Voer een versienummer in. Selecteer het type product (receptproduct, handelsproduct), selecteer de verkoopgroep (verkoopgroepen dienen allereerst te zijn toegevoerd via Instellingen, klik hier voor een uitleg). Het betreft een handelsproduct indien een grondstof geen verdere bewerkingen heeft ondergaan, maar direct wordt verkocht als verkoopartikel. Indien als type product ‘handelsproduct’ is geselecteerd, kun je rechts direct klikken op ‘Overnemen van grondstof’ om de bij de grondstof ingevoerde waarden direct over te nemen in de gegevens voor het verkoopartikel.
  2. Voer een productomschrijving in.
  3. Typ de naam van het recept / grondstof en klik het juiste recept / grondstof aan in de lijst met suggesties of klik op opzoeken en selecteer het juiste recept / grondstof in de lijst.
  4. Voer het gewicht per stuk en het gewicht per portie in.
  5. Voer indien gewenst de diverse datums behorende bij het verkoopartikel in: revisiedatum verkoopartikel specificatie, vervaldatum verkoopartikel specificatie (verplicht veld), THT, locatie waar de THT wordt weergegeven op de verpakking van het verkoopartikel. Let op: indien je de THT in maanden wilt weergeven, dien je dit allereerst aan te passen onder ‘Instellingen’, klik hier voor een uitleg.
  6. Voer indien gewenst overige waarden in. Namen voor overige in te voeren waarden dienen allereerst onder Instellingen te zijn bepaald. Klik hier voor een uitleg.
  7. Vink aan voor welke afdelingen het verkoopartikel beschikbaar is (welke afdelingen mogen deze inzien). Klik indien gewenst op selecteer alles om alle afdelingen aan te vinken of op selecteer niets om alle afdelingen uit te vinken.
  8. Voeg indien gewenst bestanden vanaf je computer toe aan het verkoopartikel (bijvoorbeeld foto’s, bijbehorende specificaties, verpakkingsgegevens). Klik hiertoe op ‘Bestand bijvoegen’, selecteer het gewenste bestand op je computer en klik op ‘Openen’.
  9. Voer ‘Bewaarvoorschriften en gebruiksvoorwaarden voor openen’ in. Of klik op Snippet om een standaard tekst toe te voegen. Indien geen snippets beschikbaar zijn, kun je deze toevoegen door te klikken op Snippet, klik vervolgens op tabblad ‘Toevoegen…’, geef de snippet een naam en voer de tekst voor de snippet in. Klik op ‘Opslaan en invoegen’ om de snippet toe te voegen aan het verkoopartikel. De snippet verschijnt nu ook automatisch in de lijst met snippets, zodat je deze de volgende keer gemakkelijk kunt kiezen.
  10. Voer ‘Bewaarvoorschriften en gebruiksvoorwaarden na openen’ in. Of klik op Snippet om een standaard tekst toe te voegen.
  11. Voer ‘Bereidingswijze’ in. Of klik op Snippet om een standaard tekst in te voegen.
  12. Voer de verpakkingen behorend bij het verkoopartikel in. Verpakkingen dienen hiertoe allereerst te zijn ingevoerd onder grondstoffen, klik hier voor een uitleg. Typ de naam van de verpakking en selecteer de juiste verpakking in de lijst met suggesties of klik op opzoeken om de verpakking op te zoeken en te selecteren in de lijst. Selecteer vervolgens het type verpakking (primair, secundair, tertiair), voer het gewicht van de verpakking in en selecteer het aantal verpakkingen. Voer tot slot indien gewenst de EAN-code in. Klik op Toevoegen grijs om de verpakking te koppelen aan het verkoopartikel en voeg op dezelfde wijze de overige verpakkingen toe. Let op: begin met de kleinste verpakking bovenaan.
  13. Selecteer indien gewenst een foto behorende bij het verkoopartikel. Klik hiertoe rechts in het scherm onder ‘Foto’ op ‘Bestand bijvoegen’, selecteer de gewenste foto op je computer en klik op ‘Openen’. De foto wordt nu voortaan getoond bij het openen van het verkoopartikel en kan ook worden getoond in de uiteindelijke verkoopartikel specificatie.

Tabblad Opties:

Onder dit tabblad selecteer je de gewenste weergave opties voor de verkoopartikel specificatie (rood omrande velden zijn verplichte velden).

  1. Selecteer op welke wijze je de E-nummers weergegeven wilt hebben in de ingrediëntendeclaratie (Kleurstof: E160a / Kleurstof: Caroteen / Kleurstof: E160a (Caroteen)).
  2. Selecteer op welke wijze je de allergenen weergegeven wilt hebben in de ingrediëntendeclaratie (Hoofdletters, Vet, Onderstreept, Cursief).
  3. Selecteer op welke positie je de percentages weergegeven wilt hebben in de ingrediëntendeclaratie (voor het ingrediënt (65% wortel) of achter het ingrediënt (wortel 65%)).

Indien je deze data éénmalig ingesteld wilt hebben voor alle artikelen, dan is het mogelijk om daarvoor een query te laten draaien. Neem hiervoor contact op met je CareNet contactpersoon.

Tabblad Ingrediënten:

Onder dit tabblad selecteer je van welke ingrediënten je de percentages wilt weergeven in de ingrediëntendeclaratie en welke ingrediënten je wel en niet wilt opnemen in de ingrediëntendeclaratie.

  1. Vink aan voor welke ingrediënten je de percentages wilt weergeven in de ingrediëntendeclaratie. Klik op ‘alles’ om alle ingrediënten aan te vinken of klik op ‘niets’ om alle ingrediënten uit te vinken.
  2. Vink aan welke ingrediënten je wilt opnemen in de ingrediëntendeclaratie. Klik op ‘alles’ om alle ingrediënten aan te vinken of klik op ‘niets’ om alle ingrediënten uit te vinken.
  3. Voer per ingrediënt het gewenste aantal decimalen achter de komma in voor de KWID percentages (kwantitatieve ingrediënten declaratie).

Tabblad Categoralen:

Onder dit tabblad selecteer je van welke categoralen je de percentages wilt weergeven in de ingrediëntendeclaratie en welke categoralen je wel en niet wilt opnemen in de ingrediëntendeclaratie.

  1. Vink aan voor welke categoralen je de percentages wilt weergeven in de ingrediëntendeclaratie. Klik op ‘alles’ om alle categoralen aan te vinken of klik op ‘niets’ om alle categoralen uit te vinken.
  2. Vink aan welke categoralen je wilt opnemen in de ingrediëntendeclaratie. Klik op ‘alles’ om alle categoralen aan te vinken of klik op ‘niets’ om alle categoralen uit te vinken.
  3. Voer per categoraal het gewenste aantal decimalen achter de komma in voor de KWID percentages (kwantitatieve ingrediënten declaratie).

Tabblad Voedingswaarden:

Onder dit tabblad wordt de berekende voedingswaarde per 100 gram weergegeven. Je kunt er zelf voor kiezen om deze direct over te nemen of zelf handmatig voedingswaarden in te voeren. Indien je alle waarden overneemt, kun je deze daarna ook nog handmatig aanpassen.

  1. Klik rechts in het scherm op overnemen van suggestiesom alle berekende voedingswaarden over te nemen onder de kolom ‘Waarde per 100 gram’. % ADH en waarde per portie worden automatisch weergegeven.
  2. Pas indien nodig de waarden per 100 gram handmatig aan.
  3. Klik rechts in het scherm op alle waarden legenindien je alle waarden onder de kolom ‘Waarde per 100 gram’ leeg wilt maken en handmatig in wilt voeren.

Tabblad Allergenen:

  1. Klik rechts in het scherm op overnemen van suggesties om alle suggesties voor allergenen over te nemen. Indien onder de kolom ‘Suggestie’ niets is weergegeven, wordt bij het overnemen van suggesties automatisch de melding ‘Afwezig’ ingevuld.
  2. Pas indien gewenst de allergenenlijst nog handmatig aan. Klik rechts in het scherm op alle waarden legenindien je alle waarden onder de kolom ‘Waarde per 100 gram’ leeg wilt maken en alles handmatig in wilt voeren.

Tabbladen Microbiologisch / Chemisch / Sensorisch / Overige:

  1. Voer per kolom de waarden in. De waarden in de eerste kolom en de meeteenheden per tabblad kun je zelf bepalen via ‘Instellingen’, klik hier voor een uitleg.
  2. Klik op snippet invoegen om van de ingevoerde gegevens automatische waarden (snippet) te maken, zodat je deze waarden bij een ander verkoopartikel snel en makkelijk kunt invoeren. Voer de naam in voor de snippet rechts naast het invulveld ‘Bewaar als nieuwe snippet’. Klik op opslaan en invoegen om de snippet aan te maken. Indien je de waarden behorende bij een snippet wilt gebruiken bij een ander verkoopartikel klik je bij het bewerken van dat artikel rechts op de knop Snippet bullet. Klik op de snippet die je wilt gebruiken. De bijbehorende waarden worden nu automatisch ingevuld.
  3. Indien je de waarden van een bestaande snippet wilt vervangen, voer je in de kolommen van het tabblad dat je hebt openstaan de gewenste waarden in. Klik op snippet invoegen en selecteer vervolgens bij ‘Wijzig bestaande snippet’ de gewenste snippet die je met de zojuist ingevoerde waarden wilt vervangen en klik op opslaan en invoegen. De geselecteerde snippet is nu gewijzigd met de zojuist ingevoerde waarden.
  4. Na het opslaan van het verkoopartikel zie je onder de waarden staan welke snippet actief is.
  5. Voor handelsartikelen is het mogelijk om de waarden die voor de grondstoffen zijn ingevoerd automatisch over te nemen voor het verkoopartikel. Hiertoe open je bij het verkoopartikel de tabbladen microbio, chemisch, sensorisch of overige en klik je op Button bewerken. Klik rechts in het scherm op overnemen van suggestiesom de waarden van de gekoppelde grondstof automatisch over te nemen.

Tabblad Claims:

  1. Het is mogelijk om claims die bij de aan het verkoopartikel gekoppelde grondstof zijn ingevoerd direct over te nemen bij het verkoopartikel. Klik hiervoor op claims inladen. Claims dienen allereerst te zijn ingevoerd onder ‘Instellingen’, klik hier voor een uitleg.
  2. Indien gewenst kun je handmatig nog andere claims toevoegen. Selecteer hiervoor de juiste claim en klik op Toevoegen grijs.
  3. Indien je ingevoerde claims wilt verwijderen, ga dan met de muis naar de rij van de claim en klik rechts in de rij op Button verwidjer.

Alle tabbladen zijn nu ingevuld. Klik op Opslaan om de ingevoerde gegevens voor het verkoopartikel op te slaan of klik op opslaan en nieuw om de ingevoerde gegevens voor het verkoopartikel op te slaan en direct een nieuw verkoopartikel aan te maken.

Timeline berichten toevoegen aan verkoopartikel

Het is mogelijk om losse timeline berichten toe te voegen aan een reeds ingevoerd verkoopartikel. Hiermee kan alle communicatie met betrekking tot een verkoopartikel worden vastgelegd.

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikelen’.
  2. Klik op het verkoopartikel waaraan je een timeline bericht wilt toevoegen.
  3. Klik op het tabblad ‘Timeline’.
  4. Typ een timeline bericht en voeg indien gewenst een bestand toe aan het timeline bericht (bijvoorbeeld een oude specificatie, offerte, foto). Klik hiertoe op ‘Bestand bijvoegen’, selecteer het gewenste bestand op je computer en klik op ‘Openen’.
  5. Klik op Opslaan om het aangemaakte timeline bericht op te slaan voor het verkoopartikel.
  6. Voeg indien gewenst op dezelfde wijze nog een timeline bericht toe.
  7. Klik op Button Wijzigingen opslaan om de ingevoerde timeline berichten definitief op te slaan.

Verkoopartikelen bewerken

Aangemaakte verkoopartikelen kunnen altijd gewijzigd worden.

Werkwijze:

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikelen’.
  2. Klik op het verkoopartikel dat je wilt bewerken.
  3. Klik op Button bewerken.
  4. Het verkoopartikel kan nu waar nodig gewijzigd worden.
  5. Klik na het invoeren van wijzigingen op Button Wijzigingen opslaan bovenin het scherm.

Verkoopartikelen verwijderen

Aangemaakte verkoopartikelen kunnen worden verwijderd.

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikelen’.
  2. Ga naar het verkoopartikel dat je wilt verwijderen en klik rechts in de rij op Button verwidjer.
  3. Een pop-up venster verschijnt met de melding ‘Rij verwijderen?’. Klik op OK om het verkoopartikel definitief te verwijderen of klik op Annuleren om het verkoopartikel te behouden.

Eindproductspecificatie downloaden

Het is voor ieder verkoopartikel mogelijk om een eindproductspecificatie te downloaden.

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikelen’.
  2. Klik op het verkoopartikel waarvan je een eindproductspecificatie wilt downloaden.
  3. Klik rechts in het scherm onder ‘Acties’ op ‘Download eindproductspecificatie…’.
  4. Een pop-up venster verschijnt. Selecteer het gewenste sjabloon. Het sjabloon voor de eindproductspecificatie dient allereerst te zijn toegevoegd onder ‘Instellingen – Sjablonen’, klik hier voor een uitleg.
  5. Selecteer de gewenste specificatietaal. De talen dienen allereerst te zijn toegevoegd onder ‘Instellingen’, klik hier voor een uitleg.
  6. Klik op PDF om het document als (niet bewerkbaar) PDF bestand te openen of klik op Docx om het document als (bewerkbaar) Word bestand te openen.
  7. Het document wordt nu automatisch gedownload en kan vervolgens worden geopend.

Ingrediëntendeclaratie definiëren

Via deze optie kun je alvast bekijken hoe de ingrediëntendeclaratie voor het label en de eindproductspecificatie is opgebouwd. Tevens kun je de declaratie waar nodig nog handmatig aanpassen.

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikelen’.
  2. Klik op het verkoopartikel waarvan je een declaratie wilt definiëren.
  3. Klik rechts in het scherm onder ‘Acties’ op ‘Declaratie definiëren…’.
  4. De labelsuggestie verschijnt. Vink de optie ‘label aanpassen’ aan om het eindlabel handmatig aan te passen.
  5. Klik op Opslaan om de wijzigingen door te voeren, zodat het gewijzigde label in de eindproductspecificatie wordt weergegeven. Of klik op ‘Sluiten’ om de wijzigingen niet op te slaan.

Verkoopartikel dupliceren

Indien je een nieuw verkoopartikel wilt maken wat soortgelijk is aan een reeds eerder ingevoerd verkoopartikel is het mogelijk het eerder ingevoerde verkoopartikel te dupliceren (kopiëren) en daarna te bewerken ten behoeve van het nieuwe verkoopartikel.

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikel’.
  2. Klik op het verkoopartikel dat je wilt dupliceren.
  3. Klik rechts in het scherm onder ‘Acties’ op ‘Dupliceren’.
  4. Een pop-up venster verschijnt met de melding ‘Verkoopartikel dupliceren?’. Klik op OK om het verkoopartikel te dupliceren of op Annuleren om geen duplicaat te maken.
  5. Indien je op OK hebt geklikt, verschijnt het pop-up venster met de melding ‘Gedupliceerde verkoopartikel openen?’. Indien je op OK klikt, wordt het gedupliceerde verkoopartikel direct geopend en kun je het gaan aanpassen. Indien je op Annuleren klikt dien je het gedupliceerde verkoopartikel handmatig te openen via de lijst met verkoopartikelen.

Verkoopartikel koppelen aan afnemers

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikel’.
  2. Klik op het verkoopartikel dat je wilt koppelen aan afnemers.
  3. Klik rechts in het scherm op afnemers.
  4. Klik rechts in het scherm op koppelen aan afnemers.
  5. Een pop-up venster verschijnt. Vink de afnemers aan welke je wilt koppelen aan het verkoopartikel en klik onderaan bij ‘Kies een actie…’ op ‘Koppelen’. De afnemers zijn nu gekoppeld aan het verkoopartikel.

Alle verkoopartikelen exporteren naar Excel

Het is mogelijk om een uitgebreide Excel export van de verkoopartikelen te maken. Deze gegevens kun je bijvoorbeeld gebruiken als input voor een ander programma.

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikelen’.
  2. Klik rechts in het scherm (links naar het zoekveld) op export verkoopartikelen.
  3. De volgende melding verschijnt in een pop-up scherm: ‘Je staat op het punt X record(s) te exporteren. Bij een groot aantal records kan het exporteren enige tijd duren.’
  4. De gegevens van alle verkoopartikelen worden automatisch naar een Excel bestand geëxporteerd en het Excel bestand wordt gedownload. Het Excel bestand kan nu volledig naar eigen wens worden opgemaakt.

Selectie van verkoopartikelen exporteren naar Excel

Het is mogelijk om een uitgebreide Excel export van een selectie van verkoopartikelen te maken. Deze gegevens kun je bijvoorbeeld gebruiken als input voor een ander programma.

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikelen’.
  2. Selecteer de verkoopartikelen waarvan je een Excel export wilt downloaden door de betreffende verkoopartikelen rechts aan te vinken. Klik eventueel bij ‘ Per pagina’ links onderin op 20 of 50 om meerdere verkoopartikelen tegelijk te tonen.
  3. Klik rechts onderin bij ‘Kies een actie…’ op ‘Exporteren’.
  4. Een pup-up venster verschijnt met de melding ‘Verkoopartikelen downloaden? Bij meerdere verkoopartikelen kan dit enige tijd duren’. Klik op Ok om de Excel export te downloaden of op annuleren om dit op een later moment te doen.
  5. Indien je op Ok hebt geklikt worden de gegevens van de geselecteerde verkoopartikelen automatisch naar een Excel bestand geëxporteerd en het Excel bestand wordt gedownload. Het Excel bestand kan nu volledig naar eigen wens worden opgemaakt.

Zoeken in verkoopartikelen

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikelen’.
  2. Typ in het zoekscherm Overzicht doorzoekende gewenste zoekterm. Het is mogelijk om te zoeken op naam en nummer van het verkoopartikel.
  3. Na het typen van tekst wordt automatisch op de juiste naam / nummer gezocht.

Filteren van weergave

Het is mogelijk om in het tabblad Verkoopartikelen te filteren op status en groepen, zodat je alleen de verkoopartikelen kunt laten weergeven welke bij de betreffende filters horen.

  1. Klik in het CareNet dashboard op Specificaties en open het tabblad ‘Verkoopartikelen’.
  2. Selecteer onder ‘Instellingen’ indien gewenst voor welke status je de verkoopartikelen wilt terugzien. Indien je kiest voor ‘Selectie…’ verschijnen alle statussen en kun je de gewenste status(sen) aanvinken.
  3. Selecteer indien gewenst voor welke groepen je de verkoopartikelen wilt terugzien. Indien je kiest voor ‘Selectie…’ verschijnen alle groepen en kun je de gewenste groep(en) aanvinken. Klik op selecteer alles om alle groepen aan te vinken, of klik op  selecteer niets om alle groepen uit te vinken.
  4. Indien alle gewenste filters zijn geselecteerd dien je op Button updaten te klikken om de verkoopartikelen behorende bij de selectie te tonen.
  5. Klik in alle selectievensters op ‘Alle’ en klik vervolgens op Button updaten om alle verkoopartikelen te tonen.

Verkoopartikelen exporteren voor Espera of Reflex

Het is mogelijk om een Excel export uit te draaien om deze vervolgens te importeren in Reflex of Espera. Neem contact op met je CareNet contactpersoon voor meer informatie of om gebruik te maken van deze functie.